Factoring voor de schoonmaakbranche: ideaal of compleet overbodig?

Een schoonmaakbedrijf krijgt te maken met veel verschillende klanten. Je medewerkers komen over de vloer bij bedrijven in uiteenlopende branches. Van autobedrijven tot advocatenkantoren, het kan zomaar in één week de revue passeren. Veelzijdig, maar de communicatie en afspraken met zoveel verschillende bedrijven kan gemakkelijk leiden tot ruis. Ook op financieel gebied.

Financiële flexibiliteit dankzij factoring

De ene branche is de andere niet, hetzelfde geldt voor betaaltermijnen. Waar de ene klant een betaaltermijn van een maand hanteert, is bij een andere klant ruim anderhalve maand meer dan normaal. 

Iedere branche en ieder bedrijf hanteert andere regels. Het grootste nadeel van deze wisselende betaaltermijnen is dat je niet kunt vertrouwen op je inkomsten.

Factoring voor schoonmaakbedrijven

Continuïteit in de cashflow, dat is wat iedere ondernemer graag heeft. Maar de realiteit is dat dit maar zelden het geval is. Ook binnen je schoonmaakbedrijf zal dit geen onbekend gegeven zijn. Wanneer uw bedrijf al een tijdje volledig ‘up & running’ is, zal het niet direct grote problemen opleveren. Je hebt immers een buffer.

Maar wat als er werkmaterieel toe is aan vervanging? Of als je plannen hebt om een grote investering te doen ter uitbreiding van uw bedrijf? Dan is het fijn te weten dat de inkomsten in constant tempo doorlopen. 

En daar komt factoring om de hoek kijken. Want wanneer je gebruik maakt van factoring, weet je zeker dat je altijd op tijd je geld binnen hebt. Zo betalen we bij DBS2 bijvoorbeeld binnen 24 uur het gehele factuurbedrag aan je uit. Daar heb je dus geen omkijken naar.

En dat is direct een tweede punt. Een stuk minder kopzorgen en een afname in de werkzaamheden. Want debiteurenbeheer is tijdrovend. Het nalopen van betalingen, het versturen van aanmaningen en het nabellen van wanbetalers. Het levert een hoop frustratie en extra werk op. Kies je voor factoring, dan wordt je debiteurenbeheer van je overgenomen. Klinkt goed toch?

Factoring voor het startende schoonmaakbedrijf

Met name startende ondernemingen vinden het spannend om in zee te gaan met een factoringbedrijf. Snappen we, je bent pas net begonnen en de financiële middelen zijn waarschijnlijk ook nog niet waar je ze hebben wilt. Maar juist daarom is factoring de overweging waard.

Bij het starten van een schoonmaakbedrijf komen veel kosten kijken. Je hebt wellicht al een paar klanten binnen, maar dat zal de eerste maanden maar net aan de kosten dekken. Je hebt schoonmaakmiddelen, werkmaterieel en werkkleding nodig. Je huurt een pand en hebt wellicht een of meerdere bedrijfsauto’s aangeschaft. Je begint met slechts een paar man personeel, maar dit personeel wil natuurlijk wel betaald worden.

Je liquiditeit moet zo snel mogelijk op de rit zijn. En factoring maakt dit mogelijk. Want juist deze eerste maanden kun je het niet permitteren om te moeten wachten op betalingen. Iedere euro is hard nodig.

Hoe fijn is het dan ook als je zeker weet dat factuurbedragen binnen een dag op je rekening staan. Haalt een stukje stress weg toch? En dat is winst, want als starter zijn er al genoeg stressfactoren. Factoring verbetert de liquiditeit van jouw bedrijf en helpt je een buffer te creëren.